QUI ASSECA LA FRUITA SECA DE P4A

 

Iniciem l’itinerari de la Fruita Seca

Presentem el primer itinerari  del curs que porta com a títol: “Qui asseca la fruita seca?.

Per començar, fem una llista de la fruita que coneixem i ens adonem que en coneixem moltíssima!! Però també ens passa una cosa i és que, a mida que anem dient aliments, comencen a sortir d’uns que uns nens/es diuen que és una fruita i d’altres diuen que no. Decidim anotar-ho tot a la llista i un altre dia investigarem i comprovarem si tot el que hem dit és una fruita o no.

Retallem fruita de revistes

Llegim la llista de la fruita que vam fer  i anotem en un full tots aquells aliments dels que dubtàvem si eren una fruita. Encenem la PDI i busquem per internet si aliments com el moniato, les patates fregides, el mango, el tomàquet, el teriyaki, les ametlles, les avellanes... són fruita o no.

Una vegada fetes les comprovacions pertinents, tatxem de la llista tots aquells aliments que NO son una fruita i ens posem a retallar totes les fruites que trobem a les revistes. Retallem pomes, kiwis, mangos, peres, nous, llimones, tomàquets, pinyes, raïm… i ho enganxem en una cartolina que, després, pengem al mural juntament amb la nostra llista.

Classifiquem la fruita que tenim a la classe

En rotllana, presentem tota la fruita que tenim a la classe i la classifiquem en fruita dolça o fruita seca. S'ha generat un debat d’allò més interessant... llegiu, llegiu!

-          La magrana què deu ser? dolça o seca? (Carlota)

-          Dolça!!

-          No! seca!!

-          Dolça o seca? què dieu? (Carlota)

-          Dolça, perquè jo vaig menjar ahir i era dolça!! (Aran)

-          I les avellanes?? Què seran? Dolces o seques? (Carlota)

-          Seques!

-          Dolces!

-          No! Seques perquè són dures!! (Roc)

Al final, es va decidir posar la magrana, el caqui, les figues, la mandarina i el raïm en la safata de la fruita dolça i les ametlles i les avellanes en la safata de la fruita seca. Ho haurem fet bé?

Experimentem amb la fruita dolça

En rotllana, observem com son les fruites de la classe per fora i ens preguntem com  seran per dins. Seran del mateix color? Seran de color diferent? Les tallem i observem que en algunes fruites el color canvia, com les figues, que son liles per fora i vermelles per dins, altres tenen llavors i altres treuen aigua!!

Després, cada nen/a agafa un paper absorbent, repartim fruita per les taules i experimentem esmicolant-les i aixafant-les.

-          Què passarà amb el paper quan aixafem la fruita? (Carlota)

-          No ho sabem! (Roc)

 

-          Què ha passat amb el paper quan hem aixafat la fruita? (Carlota)

-          S’ha mullat molt!! (Roc)

-          S’ha tornat de color rosa!! (Óscar)

Fem una llista de la fruita dolça i de la fruita seca

Fem una llista entre tots a la pissarra de la fruita treballada i, després, la copiem de manera individual en un full. 


Com és el raïm per fora? I per dins?

Observem com és el raïm per fora i el dibuixem.

-          Com és el raïm per fora? (Carlota)

-          És rodó com un ou! (Roc)

-          I verd! (Gala)

Després el partim i dibuixem com és el raïm per dins.

-          I com és el raïm per dins? (Carlota)

-          Verd! (Aina)

-          Té un pinyol a dins! (Óscar)

-          Sí! és una llavor! (Aran)

Abans de dibuixar ens fixem bé en els detalls, en la forma i el color i, també, copiem de la pissarra la paraula RAÏM

Com és l'ametlla per fora? i per dins?

A través d'una foto projectada a la PDI observem com és una ametlla per fora.

- Té closca!

- i és marró!

- Si! i té puntets negres! 

Després, mirem com són les ametlles per dins.

- Son blanques!

- i una mica marró!

Per acabar, dibuixem les nostres ametlles a la fitxa, les pintem i no ens oblidem de copiar la paraula AMETLLA de la pissarra.

Com s'asseca la fruita seca?

En rotllana, sorgeix aquest debat tan interessant:

- Tota la fruita és dolça? (Carlota)

- No! una seca i una dolça (Óscar)

- Ah si? i la fruita seca perquè es diu fruita seca? (Carlota)

- Perquè s'han assecat! (Roc)

- I com s'asseca la fruita? (Carlota)

- Amb el sol! (Óscar)

- Perquè no les hem posat a la nevera (Gala)

- S'han assecat al terra perquè feia molta calor (Aleix)

- Perquè fa molt sol (Isaac)

- Amb la llum (Júlia)

- Amb els núvols (Aran)

- També s'assequen soles si estem tot el dia sense agafar-les (Óscar)

- I també quan bufes (Isaac)

- La fruita seca està als arbres i a vegades els hi pega el sol i s'assequen (Arnau C.)

- I també estan als arbres i amb la pluja es mullen i s'assequen (Julieta)

- No! perquè es mullen! (Isaac)

- També es torren quan ve la Castanyera (Roc)

- I també s'assequen quan estan a fora, a la terrassa (Ferran)


Què us sembla? Van ben encaminats, oi?

Per comprovar si estem del cert, mirem uns vídeos on ens expliquen com assecar fruita des de casa. Hem après moltíssim!

Si pregunteu a les Caputxetes, us explicaran com podem fer xips de fruita... Boníssimes!!!

Tancament de l'itinerari

La sortida a can Miqueló ens ha servit com a cloenda d'aquest itinerari. Ens han ensenyat moltes fruites de la tardor i ens han explicat curiositats que desconeixíem... Hem après moltes coses noves! (Les fotos de la sortida les trobareu al bloc de P4)

Per acabar, hem fet la rúbrica d'autoavaluació, en la que hem avaluat si ens ha agradat l'itinerari i si hem après coses noves.




Comentaris