QUI CREIXERÀ MÉS A P4, NOSALTRES O LA PLANTA? P4C

       

TENIM UNA PLANTA A LA CLASSE

Avui la Magda ens ha fet una sorpresa. Ens ha regalat una planta molt bonica per decorar la nostra classe.

De seguida, hem pensat que l’haurem de cuidar molt i hem parlat de com podríem fer-ho. Primer, hem buscat un lloc de la classe on posar-la i hem pensat que al costat de la finestra seria el lloc ideal perquè així li donarà el sol.

També l’haurem de regar, però no cada dia perquè sinó es pot ofegar!

Cada matí observarem la planta i tindrem un encarregat/a que serà el/la responsable de regar-la quan ho necessiti.

Gràcies Magda per aquest regal! Estem molt il·lusionats i il·lusionades! Cuidarem la planta molt i molt bé.


QUE NECESSITA LA PLANTA PER CRÈIXER

Fem una rotllana i parlem del què necessita la planta per poder créixer. Aquí podeu llegir el que hem anat dient.

Necessita aigua: Jade, Miquel, Eric, Cayetano, Annabella, Noah, Jan

Necessita sorra molla: Roser, Guillem

Necessita sorra: Unai, Berta

Necessita sorra seca: Laia

Necessita un test: Unai

Necessita les llavors: Anna, Ona

Necessita dormir: Adriana

Necessita menjar: Ivet B. 

Que la deixin tranquil.la Jofre

Que no li arrenquin les fulles i les flors Ivet V.

I després ho hem escrit i hem fet un cartell. Mireuuuu

Els hi he preguntat qui creuen que creixerà més la planta o ells

Nosaltreeees han contestat uns quants:  Ivet V, guillem, Jofre, Berta, Miquel, Laia, Eric, Jade, Cayetano

La planta han dit els altres: Roser, Annabella, Adriana, Ivet B, Anna, Unai


DIBUIX AL NATURAL DE LA NOSTRA PLANTA

Hem fet un dibuix al natural de la nostra planta i després l'hem pintat amb aquarel·les.

Voleu veure com ho hem fet?   I com ens ha quedat?


LI POSEM UN  TEST NOU A LA PLANTA

Hem estat parlant del test on tenim la planta. Hem pogut veure que és petit i que no li anirà bé per créixer. 
Si creix molt el trencarà, per tant hem decidit que li posaríem un de més gran.  
Per un dia hem fet de jardiners i hem trasplantat la nostra planta. Primer de tot hem posat terra a un test més gran, hem col·locat la planta i al final l'hem regat. 
Voleu veure com ho hem fet???? 
I aquest és el resultat

ESTRENEM PARELLES COOPERATIVES

En algunes activitats dels itineraris haurem de treballar cooperativament amb la nostra parella. Ens haurem d’escoltar, posar-nos d’acord, compartir i ajudar per dur a terme l’ activitat que se’ns plantegi. Aquí teniu les parelles cooperatives de la classe de La Rínxols d'Or!!! 
Estem impacients per començar!



FEM UNA MAQUETA DE LA PLANTA

Ara que ja hem dibuixat la nostra planta, hem volgut representar-la amb una altra tècnica: la maqueta.

Hem fet servir material de rebuig per tal de reciclar i reutilitzar: llana, cintes, papers, trossos de roba, plomes....

Hem fet una maqueta ajuntant dues parelles cooperatives. Primer hem parlat de com la volíem fer i quins materials necessitaríem i després ja hem començat a treballar en equip. Ens ha costat una mica posar-nos d'acord però al final ens n'hem sortit.

Aquesta és una maqueta construïda amb els nostres coneixements previs, quan anem aprenent més coses sobre la planta ho anirem modificant.

Una vegada finalitzada la maqueta, en rotllana hem explicat a la resta de companys/es com ens ha anat l'activitat, quins materials hem utilitzant, si hem compartit les idees, si ens ha costat posar-nos d'acord, si hem pogut treballar i participar tots per igual...


PLANTEM UN MONGETA


Hem plantat una mongeta, però abans de fer-ho, hem parlat com ho podem fer i què necessitem.

Necessitem:

- unes mongetes

 - un pot (farem servir els pots de iogurt transparent que vam portar)    

                                                        - aigua

                                                        - cotó fluix per mantenir la humitat

Primer posem un tros de cotó al fons del pot, a continuació 2 mongetes, les tapem amb un altre tros de cotó i les reguem.

Esperem que ens creixin!!!!!!


ENS MESUREM

 

Com que a la rotllana no va quedar clar qui creixeria més a P4 si nosaltres o la planta.

Per poder-ho comprovar ens hem mesurat amb l'ajuda de la nostra parella cooperativa i ho anotem a l'aula per veure si al final de curs hem crescut.

També hem mesurat la planta, per controlar el seu creixement.

Aiii, aiii a veure qui creixerà més. Al final de P4 ho comprovarem




EXPERIMENTEM VARIANT LES CONDICIONS

Com que ja som experts en saber què necessita una planta per créixer, ens preguntem el següent:

Què passaria si no li posem aigua? No sortirà la planta: Roser, Anna 

I sinó li toca el sol? ni la llum? No creixerà: Noah; Si surt amb el paper no podrà créixer i es trencarà: Àlex; El paper farà que es trenqui la flor:  Miquel

      Creixerà igual sense aire? No creixerà: Unai; No podrà respirar: Jan; Es morirà: Miquel

     Aleshores, decidim experimentar i comprovar què passarà. Plantem 6 pots més amb mongetes, però en diferents condicions: un pot amb aigua i l’altre sense, un pot amb contacte amb l’aire i l’altre sense, un pot amb la llum del sol i l’altre no.

Fem les nostres prediccions i decidim a on posar cada pot.

Un cop fet l'experiment hem vist que el pot que ha estat sense aire és la que ha crescut més.

Sense llum i sense aire es comença a fer malbé i es podreix.



CONTINUEM AMB ELS EXPERIMENTS

Hem fet un experiment amb una planta que es diu api.

Hem posat una branca d'api en gots amb colorant vermell, groc i blau. Què creieu que passarà?

L'api es tornarà de colors: Berta

L'aigua es tornarà de color blanc: Eric

Els colors es tornaran més fluixos: Roser

L'aigua es tornarà grisa: Anna

Les fulles es tornaran de colors: Ivet B

Potser es tornen de colors les fulles i el tronc: Jofre, Roser

Potser l'aigua es tornarà verda, del color de l'api: Miquel

Ho hem deixat reposar i, al cap d’uns dies... sorpresa! Les branques d'api s'havien tornat del color de l'aigua! 

Hem vist que l'api de l'aigua blava havia canviat de color.

L'api de l'aigua vermella només ha canviat el tronc que toca l'aigua.

L'api de l'aigua groga no ha canviat de color.

Ooooooh ens pensàvem que l'api es tornaria de més colors.

I això, per què ha passat? Doncs perquè les plantes s'alimenten a través de les seves arrels. 

Les arrels agafen l'aigua i les sals minerals de la terra, aquestes pugen per la tija i arriben a les fulles.



 CERQUEM INFORMACIÓ I RESOLEM DUBTES!

Busquem informació de les plantes a les tablets per veure si descobrim coses noves o confirmem el que ja hem après.

Una tarda, decidim veure un vídeo del creixement d'una planta i de les parts que té. Abans, però,  fem una pluja d'idees per veure què en sabem al respecte: "les plantes tenen pals, sorra, tronquets petits, flors i fulles".

Després de veure els vídeos, sabem que una planta no té pals, sinó tiges, no és sorra sinó terra, té flors, fruits, branques, fulles i arrels.

Ens ha agradat molt verificar el que hem treballat i après a la classe! Ens hem adonat que ja sabem moltes coses!

 


PARTS D'UNA PLANTA

Decidim fer en parelles cooperatives una maqueta amb plastilina de la planta i les seves parts.

Ens hem esforçat molt, ho hem fet molt bé!

 


MODIFIQUEM LA MAQUETA DE LA PLANTA

Ara, que ja sabem tant sobre les plantes, modifiquem la maqueta amb volum i posem consciència en reproduir totes les seves parts amb el material de rebuig.

Tornem a fer les mateixes dues parelles cooperatives de la primera maqueta.

Aquí teniu les fotos perquè pugueu veure el canvi entre les primeres maquetes i les últimes! Mireu que ve que ens han quedat.

Comentaris

Publica un comentari a l'entrada