COM ESTAN AMAGADES LES EMOCIONS EN ELS CONTES? P4C

Durant aquest semestre hem dut a terme aquest nou itinerari sobre les emocions. A partir de cada conte hem treballat els personatges: fixant-nos en el caràcter i l'aspecte físic dels protagonistes, l'estructura del conte: l'inici, el nus i el desenllaç, i quina emoció està amagada dins de cadascun.

La Pius ens ha portat una maleta plena de contes nous i entre d'altres coses ens ha preguntat.....



Com estan amagades les emocions en els contes?
Ens podeu anar seguint i acompanyar-nos en aquesta gran aventura!


LA MALETA DELS CONTES


L'Alba ha trobat a la Pius al passadís, a sobre d'una maleta i amb una carta que l'acompanyava. A la carta ens deia que a la maleta hi guardava molts contes i que ens portaria alguns perquè els puguem explicar a l'aula i descobrim quin missatge s'amaga en cadascun d'ells. Els contes de la maleta son molt especials... i és que tots parlen de les emocions!

La maleta és ben plena! Així que suposem que hi trobarem molts missatges, que anirem descobrint i investigant!

Abans de començar a treballar les emocions que trobem en els contes, obrim la maleta i mirem tots els contes que hi trobem a dins. Ens han agradat moooooolt!!!!!!!




COMENCEM?
Vam decidir agafar un conte i fixar-nos en la portada, el títol, el dibuix de la portada, la contraportada, qui l'ha escrit, qui l'ha dibuixat... Una vegada vam estar parlant vam decidir descobrir quines emociones s'amagaven a dins del conte.
Que veiem en els contes?
Hi ha pàgines- Miquel
Hi ha dibuixos- Anna
Hi ha lletres- Roser
Trobem el títol- Ivet B.
Trobem els noms dels autors dels contes- Jofre
Que són les emocions?
Quan estem enfadats, contents, tristos- Jofre
La ràbia- Annabella
La calma- Ivet B.
La por- Anna
Són cares de si estàs trist o content- Miquel
Quan estem tristos plorem- Anna
Quan estem en calma ens tranquil·litzem- Ivet V.
No fem cas a ningú quan estem enfadats i amb ràbia- Martí
Quan estem contents saltem- Jofre
I correm- Roser
I riem- Laia
Quan estem enfadats creiem que hi ha una injustícia- Ivet V.
Quan tenim por plorem- Miquel
Quan estem enfadats no volem parlar- Ona
Ni amb el pare ni la mare- Adriana
Com estan les emocions amagades?
- Estan a dins del conte
- A les puntes del llibre
- Pels costats del conte
- Potser estan dins de les lletres
- Estan en els dibuixos
- Potser estan entre les pàgines
- Les emocions són els colors

COMENCEM AMB EL CONTE "TINC UN VOLCÀ"
                             

  L’Alba no ho sabia, però a dins hi té un volcà, més o menys entre el melic i les costelles. De vegades, el volcà s’encén i explota. Llavors el foc ho crema tot i l’Alba pateix i s’espanta, tot alhora. Però una nit una fada menuda li explica a cau d’orella què pot fer quan s’enrabia, i aquell truc li farà descobrir sensacions inesperades.


“Vol ser un conte que ajudi a petits i grans a adonar-se de quan puja aquest foc per l’interior, sabent que sempre tenim un recurs poderosíssim per controlar i canalitzar aquesta ràbia que és la respiració. Prendre distància, respirar, adonar-nos que estem perdent el control… i recuperar-lo.

Sentir ràbia és normal, aquesta emoció és absolutament normal, però el comportament que en pot derivar pot no ser en absolut acceptable i per tant, cal ser conscients de en quin moment la ràbia s’està apoderant de nosaltres. Perquè això pot fer que fem i diguem coses que no volem o que faran mal als altres i també, és clar, a nosaltres mateixos"  Míriam Tirado.
Us poso l'enllaç per si el voleu mirar        https://www.youtube.com/watch?v=mn2cIhly1Gc

COM ÉS L'ALBA?

 Ara que coneixem la història decidim fixar-nos en la protagonista: L'ALBA. Ens posem per parelles cooperatives, en parlem i decidim escriure i dibuixar-ho en un full.



COM ÉS PER DINS?


COM ÉS PER FORA?



ESTRUCTUREM EL CONTE I AJUNTEM DUES PARELLES COOPERATIVES

Ara que ja sabem molt bé la història, estructurem el conte responent les tres preguntes clau.

Això ens ajuda a estructurar el nostre pensament i a anar veient que totes les històries tenen aquestes parts per poder ser entenedores:



- La presentació, el plantejament o l'inici. Ens diu a quin lloc i a quina època se situen els personatges que surten a la història. També ens introdueix la qüestió o el problema que desencadenarà la història.






- El nus. Ens explica com es desenvolupen els fets que constitueixen la història. És la part és llarga del relat.




El desenllaç o final. Ens dóna la solució de la història, és a dir, ens explica de quina manera s'acaba.




Ara ha arribat el moment d'estructurar el conte de Tinc un Volcà. Ens posem a treballar per primer cop amb dues parelles cooperatives. Ha anat força bé, ens hem posat d'acord bastant ràpid. Decidim quina part de la història volem dibuixar: agafem un full i un retolador i ens hi posem!


COM COMENÇA?
L'Alba té un volcà a vegades està tranquil i a vegades s'encén  

QUÈ PASSA 
L'Alba està enfadada i crida perquè no vol recollir i no vol anar a l'escola 
Un dia de la ràbia que té intenta cremar als pares
Treu fum i foc per la boca
A la nit apareix la fada dels volcans
L'ensenya a apagar el foc i a respirar tranquil·lament 

COM ACABA?
L'Alba li ensenya al pare a respirar com la fada li ha ensenyat, ja que els pares i tothom tenen un volcà
El pare i l'Alba s'apropen a la finestra de la seva habitació i li diuen: GRÀCIES FADA! 

Mireu el procés! 



Aquest és el resultat final!!!



FADA DELS VOLCANS

En el nostre conte, hi ha la "Fada dels volcans" que ens ha explicat una manera de fer-nos passar la ràbia i apagar el volcà que tenim a dins... RESPIRAR!

Ho anem practicant, mireu mireu!!!

Ho hem provat i ens va molt bé! El proper dia que sentim ràbia ho farem a veure si ens funciona. Compartim aquest secret amb vosaltres, perquè potser també us anirà bé!




 
DE COTÓ FLUIX



Narra la història d’una família de ratolins, on el petit de tots, en Tom, està molt protegit per la seva mare, ja que és molt dèbil i petitó. La mare no el deixa sortir ni a l’hivern, ni a la primavera, ni a la tardor ni a l’estiu perquè té por que li passi qualsevol cosa. Fins que un dia la seva àvia li dóna una molt bona idea a la mare. – Embolica al petit Tom amb cotó fluix, així quan surti a fora no li passarà res- va dir l’àvia. I així ho va fer, la mare el va embolicar, i llavors en Tom va sortir. Un dia es va trobar amb molts perills, però va sobreviure gràcies al cotó. Va tornar a casa sa i estalvi, però havia perdut tot el cotó. Des d’aquell dia, la mare el va deixar marxar sol a viatjar i a conèixer món.

                                     COM ÉS EL TON?


Ara que ja coneixem la història, parlem del principal protagonista:

Ens reunim per parelles cooperatives, i decidim dibuixar el Ton. Després ho pengem al mural.

Tot seguit, tornem a fer rotllana i parlem de com és el Ton (descripció física) i per dins (de caràcter). Per parelles cooperatives ens ajudem a escriure algunes paraules.


COM ÉS PER FORA?



COM ÉS PER DINS?




COM SABEM QUE EL RATOLÍ S'HA FET GRAN? I NOSALTRES?

A la rotllana va sorgir aquesta conversa:
COM SABEM QUE EL RATOLÍ S'HA FET GRAN?

- ha fet exercici

- ha menjat molt

- perquè ha passat  moltes aventures

- ja no té por

està content de fer-se gran


I VOSALTRES COM SABEU QUE US HEU FET GRANS? 

- perquè hem menjat molt

- perquè correm molt

- perquè fem moltes coses ara

- abans menjàvem amb biberó i ara no

- abans no sabíem parlar

- ara no portem bolquer durant el dia

- abans anàvem amb cotxet

I si els hi demanem una foto als nostres pares i així mirem si hem canviat?

Escrivim una nota! PORTEM UNA FOTO DE PETITS I UNA D'ARA

Un altre dia, quan ja tenim totes les fotos, les mirem, busquem semblances i diferències....i ens ajudem per escriure tot allò que fèiem de petits i ara que ja som grans!

ABANS EREM PETITS



ARA JA SOM GRANS



ESTRUCTUREM EL CONTE AMB DUES PARELLES COOPERATIVES

Ara ha arribat el moment d'estructurar el conte. Ens posem a treballar dues parelles cooperatives. Decidim quina part de la història volem dibuixar: agafem un full i un retolador i ens hi posem!




QUATRE PETITES CANTONADES DE NO RES


Tenim moltes ganes de conèixer aquesta nova història, ens acompanyeu?
"Tots jugaven bé, fins que és hora d'entrar a la Casa Gran...El petit Quadrat  no pot entrar perquè... La porta és rodona com els seus amics els Rodonets!. El petit Quadrat és diferent. Hauríem de retallar-te les cantonades! -li diuen els petits Rodons- Oh, no!- diu el petit Quadrat- Em faria massa mal!  Trobaran una solució?". 

Us deixo l'enllaç per si el voleu mirar

https://www.youtube.com/watch?v=xJmM8-Z3Kpo



COM ÉS EL QUADRAT?

Ara que ja coneixem la història, parlem del principal protagonista:
Parlem del quadrat com és per fora (descripció física) i com és per dins (de caràcter).

Com és per fora?
- És de cartró, de paper
- té quatre cantonades
- és blau
- té ratlles


Com és per dins (de caràcter)?
- Està trist
- després està content
- està avorrit
- té una mica de por

Després ens reunim per parelles cooperatives, i decidim quina part del conte volem dibuixar.
                                          
  

ESTRUCTUREM EL CONTE AMB DUES PARELLES COOPERATIVES

Ara ha arribat el moment d'estructurar el conte. Ens posem a treballar dues parelles cooperatives. Decidim quina part de la història volem dibuixar: agafem un full i un retolador i ens hi posem.



ZEBRA CAMIL.LA


I per últim ens ha tocat el torn a una zebra anomenada Camil·la.


"Un bon dia, quan la zebra Camil·la va sortir de casa, el vent bandit es va endur les ratlles del seu vestit. Una aranya, una serp, l'arc de Sant Martí i una cigala, entre altres animals del bosc, ajudaran a la Camil·la a oblidar la seva pena."



Ens ha agradat molt, us deixo l'enllaç per si el voleu veure




COM ÉS LA ZEBRA CAMIL.LA?


Ara que coneixem molt més a la Zebra Camil·la decidim escriure com és tant físicament com el caràcter. Hem fet també un dibuix de 
la protagonista de la història, com sempre per parelles cooperatives!





COM ÉS PER FORA?


COM ÉS PER DINS?
    



AJUDEM LA ZEBRA CAMIL.LA

 

La Zebra Camil·la ha perdut les 7 ratlles. A la rotllana parlem sobre compartir, ajudar als altres, com ens sentim quan algú no vol jugar amb nosaltres, solucions que podem trobar quan això ens passa. Hem parlat sobre coses que ells havien perdut (joguines)  i com es sentien en aquell moment.


Tot seguit els hi presentem unes titelles de zebres que han perdut les seves ratlles. Aleshores decidim ajudar-la i cadascú pinta i decora les ratlles de la zebra Camil·la amb diferents materials: fils, cintes, retoladors. Cadascú com vol!

 Aquest és el resultat 



REPRESENTEM EL CONTE AMB TITELLES


Ha arribat el moment de representar el conte de la Zebra Camil.la.  Després  de parlar i parlar com ho podíem representar: teatre, titelles,  dibuix, conte...  van decidir fer-ho amb titelles!!!! QUINA BONA IDEA! 

Voleu veure el resultat? Esteu preparats? hem assajat uns dies i s'han esforçat molt!.









Comentaris