Durant aquest semestre hem dut a terme un nou itinerari, amb el que hem après molt sobre les emocions. A partir de cada conte hem treballat els personatges: fixant-nos en el caràcter i l'aspecte físic dels protagonistes, l'estructura del conte: l'inici, el nus i el desenllaç, i quina emoció està amagada dins de cadascun.
La Pius ens ha portat una maleta plena de contes nous i entre d'altres coses ens ha preguntat...
LA MALETA DELS CONTES
Impacients per descobrir quins contes guardava la Pius a la maleta, vam decidir treure un i observar-lo... I abans de dir res, ens preguntem... Com son els contes?
QUATRE PETITES CANTONADES DE NO RES
La Pius ens ha portat el primer conte!
Quatre petites cantonades de no res
Tenim moltes ganes de conèixer aquesta nova història, ens acompanyeu?
"Tots jugaven bé, fins que és hora d'entrar a la Casa Gran...El petit Quadrat no pot entrar perquè... La porta és rodona com els seus amics els Rodonets!. El petit Quadrat és diferent. Hauríem de retallar-te les cantonades! -li diuen els petits Rodons- Oh, no!- diu el petit Quadrat- Em faria massa mal! Trobaran una solució?".
COM ÉS EL QUADRAT?
Després d'explicar vàries vegades el conte, comencem a treballar el gran protagonista d'aquesta història: EL QUADRAT. En rotllana conversem sobre el seu caràcter i com és físicament. Després d'arribar a diferents conclusions, és el moment de dibuixar-ho i escriure-ho per parelles cooperatives.
Ara que ja sabem molt bé la història, estructurem el conte responent les tres preguntes clau.
- El nus. Ens explica com es desenvolupen els fets que constitueixen la història. És la part més llarga del relat.
- El desenllaç o final. Ens dóna la solució de la història, és a dir, ens explica de quina manera s'acaba.
Un dia al matí vam estar conversant sobre com ens sentim quan algú no ens vol i mireu que van dir les caputxetes: ens sentim tristos, malament, enfadats...
Tot seguit, els hi vam plantejar la següent pregunta:
Com podem fer per ajudar als altres? i això és el que van respondre:
- Dir-li que l'estimem (Arán)
- Amb abraçades (Isabel)
- Hem de jugar amb ell (Aina)
- O regalar-li una joguina (Jana)
- O li fem un dibuix perquè es posi content (Júlia)
- Li ensenyem coses noves (Roc)
- Si li donem una joguina es sentirà millor (Luna)
- Podem compartir (Isaac)
Com podeu veure, han sortit idees molt interessants!
Llavors... QUÈ US SEMBLA SI ENS FEM UN DIBUIX SORPRESA?!
A tots i totes ens ha encantat la idea i de seguida ens posem a treballar. Primer de tot, posem el nostre nom i pensem el dibuix que volem fer, el dibuixem, el pintem i, per ultim, l'emboliquem. Tot seguit, posem els dibuixos en un cistell i tanquem els ulls per agafar-ne un. Aquest ens l'emportem a casa i a l'endemà li donarem les gràcies al nostre amic/a i li farem molts petons i abraçades.
LA ZEBRA CAMIL·LA
Després, hem fet una petita exposició als companys/es explicant quina part de la història hem dibuixat i com ens hem organitzat. Ens ha agradat molt ensenyar el que hem fet i què bé hem treballat!
La Zebra Camil·la ha perdut les 7 ratlles. A la rotllana parlem sobre compartir, ajudar als altres, sensacions que tenim quan algú no vol jugar amb nosaltres, solucions que podem trobar quan això ens passa... Tot seguit, presentem uns titelles de zebres que han perdut les seves ratlles i decidim ajudar-les! Pintarem les ratlles que han perdut perquè tornin a estar contentes!
Voleu veure el resultat? Ha estat molt divertit!
TINC UN VOLCÀ
“Vol ser un conte que ajudi a petits i grans a adonar-se de quan puja aquest foc per l’interior, sabent que sempre tenim un recurs poderosíssim per controlar i canalitzar aquesta ràbia que és la respiració. Prendre distància, respirar, adonar-nos que estem perdent el control… i recuperar-lo.
Sentir ràbia és normal, aquesta emoció és absolutament normal, però el comportament que en pot derivar pot no ser en absolut acceptable i per tant, cal ser conscients de en quin moment la ràbia s’està apoderant de nosaltres. Perquè això pot fer que fem i diguem coses que no volem o que faran mal als altres i també, és clar, a nosaltres mateixos" Míriam Tirado.
Us interessa el tema? Doncs no us perdeu les activitats que hem fet!
COM ÉS L'ALBA?
Ara que coneixem la història, decidim fixar-nos en la protagonista: L'ALBA. Ens posem per parelles cooperatives, en parlem i decidim com dibuixar i què escriure sobre l'Alba per penjar-ho a la cartellera de l'aula.
COM ÉS PER FORA?
LA FADA DELS VOLCANS
La "Fada dels volcans" ens ha explicat una manera de fer-nos passar la ràbia i apagar el volcà que tenim a dins... i sabeu com? RESPIRANT!
Nosaltres ja ho hem posat en pràctica, mireu mireu!!!
Ho hem provat i ens va molt bé! El proper dia que sentim ràbia ho farem a veure si ens funciona. Compartim aquest secret amb vosaltres, perquè potser també us anirà bé!
Ha arribat el moment d'estructurar el conte. Ens posem en grup i ens posem d'acord en dibuixar una part de la història: agafem un full, un retolador i a volar la imaginació!
QUÈ LI PASSA?
L'Alba està enfadada i crida perquè no vol recollir i no vol anar a l'escola
Un dia de la ràbia que té intenta cremar als pares
Treu fum i foc per la boca
A la nit apareix la fada dels volcans
I l'ensenya a apagar el foc i a respirar tranquil·lament
COM ACABA?
L'Alba li ensenya al pare a respirar com la fada li ha ensenyat, ja que els pares i tothom tenen un volcà
El pare i l'Alba s'apropen a la finestra de la seva habitació i li diuen: GRÀCIES FADA!
Mireu el procés!
DE COTÓ FLUIX

-perquè ara va sol pel carrer
-i fa coses de grans
-ja no té por
- ara és valent
-està content de fer-se gran
- s'ha fet fort
I VOSALTRES COM SABEU QUE US HEU FET GRANS?
Perquè fem moltes coses!
I si els hi demanem una foto als nostres pares i així mirem si hem canviat?
Escrivim una nota! PORTEM UNA FOTO DE PETITS I UNA D'ARA
Un altre dia, quan ja tenim totes les fotos, les mirem, busquem semblances i diferències....i ens ajudem per escriure tot allò que fèiem de petits i ara que ja som grans!
ESTRUCTUREM EL CONTE
Ha arribat el moment d'estructurar el conte. Ens posem en grup i ens posem d'acord en dibuixar una part de la història: agafem un full, un retolador i ens posem a treballar!
REPRESENTEM EL CONTE AMB TITELLES
Ha arribat el moment de representar el conte i ensenyar-vos que bé coneixem la història! Hem decidit fer-ho amb titelles! Esperem que us agradi! Nosaltres estem molt emocionats!
Voleu veure el resultat? Esteu preparats? Ha estat molts dies d'assaig i les caputxetes s'han esforçat molt! Mireu què bé ho han fet!
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada