COM S'AMAGUEN LES EMOCIONS EN ELS CONTES? P4A

Durant aquest semestre hem dut a terme un nou itinerari, amb el que hem après molt sobre les emocions. A partir de cada conte hem treballat els personatges: fixant-nos en el caràcter i l'aspecte físic dels protagonistes, l'estructura del conte: l'inici, el nus i el desenllaç, i quina emoció està amagada dins de cadascun.

La Pius ens ha portat una maleta plena de contes nous i entre d'altres coses ens ha preguntat...


Com estan amagades les emocions en els contes?

Ens podeu anar seguint i acompanyar-nos en aquesta gran aventura!


LA MALETA DELS CONTES


L'Alba ha trobat a la Pius al passadís, a sobre d'una maleta i amb una carta que l'acompanyava. A la carta ens deia que a la maleta hi guardava molts contes i que ens portaria alguns perquè els puguem explicar a l'aula i puguem  descobrir quin missatge s'amaga en cadascun d'ells. Els contes de la maleta son molt especials... i és que tots parlen de les emocions!


COMENCEM?
Impacients per descobrir quins contes guardava la Pius a la maleta, vam decidir treure un i observar-lo... I abans de dir res, ens preguntem... Com son els contes?
- És quadrat (Isabel)
- Amb pàgines (Victor)
- Té lletres i dubuixos (Paula)
- Té guarda (Julieta)
- I la portada (Roc)
- A la portada hi ha lletres (Aina)
- Si! El títol (Arnau C.)
- Estan fets de cartró (Óscar)
- Hi ha contes que tenen un plàstic (Roc)
- Per no fer-lo malbé (Ferran)
- Surt el nom de qui ho ha fet (Victor)
- I el senyor que ha dibuixat els dibuixos (Aina)
- Els dibuixos estan pintats amb colors (Luna)
La Pius ens ha dit que tots aquests contes parlen de les emocions, però... què son les emocions?
- Jo conec la tristesa, la tranquil·la (calma), la por, la ràbia i la contenta (alegria) (Aina)

I com s'amaguen les emocions en els contes?
- Perquè estan a dins dels contes totes barrejades (Aleix)
- Dibuixant (Roc)
- La Pius ha fet una foto allà (avui em sento) i les ha posat a dins dels contes (Victor)
- Els contes estaven tancats, la Pius els ha obert i ha deixat les emocions (Gala)

Estem molt contents de tenir aquesta maleta a la classe! Hem passat una molt bona estona mirant els contes que ens ha portat la Pius!

QUATRE PETITES CANTONADES DE NO RES


La Pius ens ha portat el primer conte!

Quatre petites cantonades de no res
Tenim moltes ganes de conèixer aquesta nova història, ens acompanyeu?
"Tots jugaven bé, fins que és hora d'entrar a la Casa Gran...El petit Quadrat  no pot entrar perquè... La porta és rodona com els seus amics els Rodonets!. El petit Quadrat és diferent. Hauríem de retallar-te les cantonades! -li diuen els petits Rodons- Oh, no!- diu el petit Quadrat- Em faria massa mal!  Trobaran una solució?". 


COM ÉS EL QUADRAT?

Després d'explicar vàries vegades el conte, comencem a treballar el gran protagonista d'aquesta història: EL QUADRAT. En rotllana conversem sobre el seu caràcter i com és físicament. Després d'arribar a diferents conclusions, és el moment de dibuixar-ho i escriure-ho per parelles cooperatives.


ESTRUCTUREM EL CONTE

Ara que ja sabem molt bé la història, estructurem el conte responent les tres preguntes clau.

Això ens ajuda a estructurar el nostre pensament i a anar veient que totes les històries tenen aquestes parts per poder ser entenedores:
- La presentació, el plantejament o l'inici. Ens diu a quin lloc i a quina època se situen els personatges que surten a la història. També ens introdueix la qüestió o el problema que desencadenarà la història.
El nus. Ens explica com es desenvolupen els fets que constitueixen la història. És la part més llarga del relat.
El desenllaç o final. Ens dóna la solució de la història, és a dir, ens explica de quina manera s'acaba.

Per parelles cooperatives, pensem quina part de la història volem dibuixar i fem un dibuix.  


ENS REGALEM UN DIBUIX SORPRESA!

Un dia al matí vam estar conversant sobre com ens sentim quan algú no ens vol i mireu que van dir les caputxetes: ens sentim tristos, malament, enfadats...

Tot seguit, els hi vam plantejar la següent pregunta:

Com podem fer per ajudar als altres? i això és el que van respondre:

- Dir-li que l'estimem (Arán)

- Amb abraçades (Isabel)

- Hem de jugar amb ell (Aina)

- O regalar-li una joguina (Jana)

- O li fem un dibuix perquè es posi content (Júlia)

- Li ensenyem coses noves (Roc)

- Si li donem una joguina es sentirà millor (Luna)

- Podem compartir (Isaac)

Com podeu veure, han sortit idees molt interessants!

Llavors... QUÈ US SEMBLA SI ENS FEM UN DIBUIX SORPRESA?!
A tots i totes ens ha encantat la idea i de seguida ens posem a treballar. Primer de tot, posem el nostre nom i pensem el dibuix que volem fer, el dibuixem, el pintem i, per ultim, l'emboliquem. Tot seguit, posem els dibuixos en un cistell i tanquem els ulls per agafar-ne un.  Aquest ens l'emportem a casa i a l'endemà li donarem les gràcies al nostre amic/a i li farem molts petons i abraçades. 




LA ZEBRA CAMIL·LA

Ara, li ha tocat el torn a una zebra anomenada Camil·la.

"Un bon dia, quan la zebra Camil·la va sortir de casa, el vent bandit es va endur les ratlles del seu vestit. Una aranya, una serp, l'arc de Sant Martí i una cigala, entre altres animals del bosc, ajudaran a la Camil·la a oblidar la seva pena."



Ens ha agradat molt escoltar-lo, i fins i tot l'hem pogut veure en vídeo (l'enllaç aquí).

COM ÉS LA ZEBRA CAMIL·LA?
Ara que coneixem molt més a la Zebra Camil·la decidim escriure com és tant físicament com el caràcter. Hem fet també un dibuix de la protagonista de la història, com sempre per parelles cooperatives!

COM ÉS PER FORA?


COM ÉS PER DINS?





ESTRUCTUREM EL CONTE
Ara, és el moment d'estructurar la història i ho farem amb grups de dues parelles cooperatives!! Parlarem, ens escoltarem i decidirem quina  part de la història volem dibuixar.  Ha estat una mica difícil posar-se d'acord, però ho hem intentat!

Després, hem fet una petita exposició als companys/es explicant quina part de la història hem dibuixat i com ens hem organitzat. Ens ha agradat molt ensenyar el que hem fet i què bé hem treballat!



AJUDEM A LA ZEBRA CAMIL·LA?

La Zebra Camil·la ha perdut les 7 ratlles. A la rotllana parlem sobre compartir, ajudar als altres, sensacions que tenim quan algú no vol jugar amb nosaltres, solucions que podem trobar quan això ens passa... Tot seguit, presentem uns titelles de zebres que han perdut les seves ratlles i decidim ajudar-les! Pintarem les ratlles que han perdut perquè tornin a estar contentes!

Voleu veure el resultat? Ha estat molt divertit!

TINC UN VOLCÀ


  L’Alba no ho sabia, però a dins hi té un volcà, més o menys entre el melic i les costelles. De vegades, el volcà s’encén i explota. Llavors el foc ho crema tot i l’Alba pateix i s’espanta, tot alhora. Però una nit una fada menuda li explica a cau d’orella què pot fer quan s’enrabia, i aquell truc li farà descobrir sensacions inesperades.



“Vol ser un conte que ajudi a petits i grans a adonar-se de quan puja aquest foc per l’interior, sabent que sempre tenim un recurs poderosíssim per controlar i canalitzar aquesta ràbia que és la respiració. Prendre distància, respirar, adonar-nos que estem perdent el control… i recuperar-lo.
Sentir ràbia és normal, aquesta emoció és absolutament normal, però el comportament que en pot derivar pot no ser en absolut acceptable i per tant, cal ser conscients de en quin moment la ràbia s’està apoderant de nosaltres. Perquè això pot fer que fem i diguem coses que no volem o que faran mal als altres i també, és clar, a nosaltres mateixos"  Míriam Tirado.

Us interessa el tema? Doncs no us perdeu les activitats que hem fet!

COM ÉS L'ALBA?

Ara que coneixem la història, decidim fixar-nos en la protagonista: L'ALBA. Ens posem per parelles cooperatives, en parlem i decidim com dibuixar i què escriure sobre l'Alba per penjar-ho a la cartellera de l'aula. 

COM ÉS PER FORA?


COM ÉS PER DINS?


LA FADA DELS VOLCANS

La "Fada dels volcans" ens ha explicat una manera de fer-nos passar la ràbia i apagar el volcà que tenim a dins... i sabeu com? RESPIRANT!

Nosaltres ja ho hem posat en pràctica, mireu mireu!!!
Ho hem provat i ens va molt bé! El proper dia que sentim ràbia ho farem a veure si ens funciona. Compartim aquest secret amb vosaltres, perquè potser també us anirà bé!


INICI, NUS I DESENLLAÇ

Ha arribat el moment d'estructurar el conte. Ens posem en grup i ens posem d'acord en dibuixar una part de la història: agafem un full, un retolador i a volar la imaginació!

COM COMENÇA?
L'Alba té un volcà a vegades età tranquil i a vegades s'encén  

QUÈ LI PASSA?
L'Alba està enfadada i crida perquè no vol recollir i no vol anar a l'escola 
Un dia de la ràbia que té intenta cremar als pares
Treu fum i foc per la boca
A la nit apareix la fada dels volcans
I l'ensenya a apagar el foc i a respirar tranquil·lament 

COM ACABA?
L'Alba li ensenya al pare a respirar com la fada li ha ensenyat, ja que els pares i tothom tenen un volcà
El pare i l'Alba s'apropen a la finestra de la seva habitació i li diuen: GRÀCIES FADA! 

Mireu el procés!

DE COTÓ FLUIX

 Narra la història d’una família de ratolins, on el petit de tots, en Tom, està molt protegit per la seva mare, ja que és molt dèbil i petitó. La mare no el deixa sortir ni a l’hivern, ni a la primavera, ni a la tardor ni a l’estiu perquè té por que li passi qualsevol cosa. Fins que un dia la seva àvia li dóna una molt bona idea a la mare. – Embolica al petit Tom amb cotó fluix, així quan surti a fora no li passarà res- va dir l’àvia. I així ho va fer, la mare el va embolicar, i llavors en Tom va sortir. Un dia es va trobar amb molts perills, però va sobreviure gràcies al cotó. Va tornar a casa sa i estalvi, però havia perdut tot el cotó. Des d’aquell dia, la mare el va deixar marxar sol a viatjar i a conèixer món.

COM ÉS EL TON?
Ara, que ja coneixem la història, parlem del principal protagonista: en Ton.

Ens reunim per parelles cooperatives i decidim què volem dibuixar: si el Tom quan era petit o el Tom quan ja era gran. Després ho pengem al mural.
Tot seguit, tornem a fer rotllana i parlem de com és el Tom (descripció física) i per dins (de caràcter). Per parelles cooperatives ens ajudem a escriure algunes paraules.

COM ÉS PER FORA?

COM ÉS PER DINS?


COM SABEM QUE EL RATOLÍ S'HA FET GRAN? I NOSALTRES?
A la rotllana va sorgir aquesta conversa:
COM SABEM QUE EL RATOLÍ S'HA FET GRAN?

-perquè ara va sol pel carrer

-i fa coses de grans

-ja no té por

- ara és valent

-està content de fer-se gran

- s'ha fet fort

I VOSALTRES COM SABEU QUE US HEU FET GRANS? 

Perquè fem moltes coses!

I si els hi demanem una foto als nostres pares i així mirem si hem canviat?

Escrivim una nota! PORTEM UNA FOTO DE PETITS I UNA D'ARA

Un altre dia, quan ja tenim totes les fotos, les mirem, busquem semblances i diferències....i ens ajudem per escriure tot allò que fèiem de petits i ara que ja som grans!


ESTRUCTUREM EL CONTE

Ha arribat el moment d'estructurar el conte. Ens posem en grup i ens posem d'acord en dibuixar una part de la història: agafem un full, un retolador i ens posem a treballar!





REPRESENTEM EL CONTE AMB TITELLES

Ha arribat el moment de representar el conte i ensenyar-vos que bé coneixem la història! Hem decidit fer-ho amb titelles! Esperem que us agradi! Nosaltres estem molt emocionats!

Voleu veure el resultat? Esteu preparats? Ha estat molts dies d'assaig i les caputxetes s'han esforçat molt! Mireu què bé ho han fet!




Amb aquesta activitat donem per acabat l'itinerari de les emocions. Com a cloenda i en rotllana, hem comparat les idees prèvies amb els aprenentatges nous respecte a la pregunta inicial de l'itinerari: Com estan amagades les emocions en els contes? I ara, sabem que d'emocions hi ha moltes i molt variades i que s'amaguen dins les pàgines dels contes, entre les lletres i els dibuixos. Per acabar, hem fet una rúbrica d'autoavaluació per veure si ens ha agradat  i si hem identificat les emocions en els contes, però una cosa és segura...

 ENS HO HEM PASSAT D'ALLÒ MÉS BÉ!

Comentaris