P4A D'ON PROVÉ LA PEDRA QUE FEM SERVIR PER FER LES CASES, COM LA DEL PORQUET?




D’on prové la pedra que fem servir per fer les cases, com la del porquet?



Comencem el nou itinerari explicant un conte que de ben segur us resulta molt familiar: Els tres porquets! 

A partir d’aquest conte ens endinsarem en un itinerari amb el que farem molts experiments i nous descobriments! Segur que us agradarà!


LLIBRETA D'INVESTIGADORS


Per dur un registre de tots els experiments i totes les comprovacions que farem, hem creat les "Llibretes d'Investigadors" i cadascú ha decorat la portada al seu gust amb gomets i retoladors.


PORTEM MATERIAL I EXPERIMENTEM AMB ELL


Després d'explicar el conte dels 3 porquets, parlem dels materials que surten a la història i sorgeix aquesta petita conversa:

- Em vull fer una casa, amb què la faré? I com?! Carlota

- Amb maons! Arnau Termes

- Palla i fusta Oscar

- No!! perquè si el vent bufa s’emportaria la casa! Julia

- Demanar ajuda a la gent! Emma

- Si! Als paletes! Arnau Collado

- Què son els paletes? Oscar

- Paletes son els que fan les cases Arnau Collado

- Necessites fusta per fer una porta Roc

- I vidre per fer les finestres Victor

També necessites maons per fer les parets Luna

- I per fer la xemeneia Arnau Collado

- I també ciment Joana

- També metall per cuinar el menjar, perquè surti calent (canonades) Roc

- I màquines per posar els maons Isaac

Decidim escriure una nota per portar material a l'escola i així poder experimentar. 

Una vegada tenim tot el material a l'aula decidim comprovar quin dels tres materials és el més resistent per fer una casa com la dels porquets. Decidim provar de fer les cases de palla, de fusta i de pedra. Aquí teniu el resultat! Algunes han costat més de fer i de mantenir-se dretes!

Us heu fixat?! Després de fer moltes cases i de bufar... i bufar... les úniques cases que no han caigut han estat les de pedres!! Per tant, ja sabem quin és el material més resistent per fer una casa!!


D'ON PROVENEN LES ROQUES?


Un bon matí, vam trobar una capsa a la classe, però no sabíem què hi havia a dins.De seguida, vam fer una rotllana i vam estar parlant sobre què podia haver-hi. Vam decidir cantar una cançó i quan vam obrir la capsa, quina sorpresa quan vam veure que hi havia... UNA ROCA!

Com devia haver arribat fins allà? D'on venia? Cadascú de nosaltres va posar l'orella per veure si la pedra ens ho explicava i mireu mireu


Pedra, d'on vens??

-           Del carrer Emma

-           Del parc Jana

-           Del pati Oscar

-           Del sorral Isaac

-           Estava a un parking Roc

-           De sota de la terra Jan

-           Del bosc  Gala

-           De la Torre Marimon Victor

-           Del camp Joana

-           Del jardí Aleix

-           De la muntanya Sarita

-           De les caixes de l’escola (safates de la classe) Luna

-           De la sorra Emma

-           De la platja Isaac

-        Estava a sota de l’aigua de la platja Lucia

Un cop acabada la conversa, fem un recull de totes les idees que han sortit i ho pengem a la cartellera de l'aula.

 


COM ÉS UNA ROCA PER DINS?

A l'aula tenim pedres de tot tipus, però no sabem com són per dins. Com deuen ser? Uns diuen que són de color gris, altres diuen que són de tots colors, altres que són del mateix color per dins que per fora, d'altres diuen que quan es trenca una pedra surten les pedres petites que hi ha dins... Per comprovar-ho sortim al pati a picar pedres! Agafem cascs, ulleres de protecció i martells i... a treballar! 

Abans de sortir, decidim anotar les nostres prediccions i dibuixar com pensem que és una roca per dins.  

Una vegada al pati ens adonem que hi ha roques que es trenquen molt fàcil, però d'altres no i hem de picar amb molta força! També hem vist que són del mateix color per dins que per fora i que tenen puntets.

Quan arribem a l'aula anotem el que hem observat a la llibreta d'investigadors.


GUIX I GRANIT

En rotllana, presentem una roca de guix i una altra de granit. Quina pedra pesarà més? Uns diuen que pesarà més el granit perquè és més gran i més dur i altres diuen que pesarà més el guix. Després de conversar i fer les nostres hipòtesis decidim comprovar-ho. Pesem les dues pedres a la balança i comprovem que pesa més... el granit!!

A partir d'aquí, comencem a experimentar lliurement amb les pedres, les piquem, les freguem amb paper de vidre... Els sorprèn veure com el guix es desprèn quan el freguem  i fa pols!


Un altre dia, aprofitem una de les sessions de Psico per representar amb el cos el que hem après sobre les partícules del guix i del granit.




ROQUES SEDIMENTÀRIES


Les roques sedimentàries són aquelles que es formen en consolidar-se els sediments, és a dir, fragments d'altres roques, minerals o restes orgàniques.

Fem un experiment sobre les roques sedimentàries.
Anem al pati de sorra i omplim una galleda. Quan arribem a l'aula, repartim la sorra recollida en pots de vidre i afegim pedres i aigua. Sacsegem bé els pots i observem què passa.

- L'aigua s'ha tornat de color marró
- Està molt bruta!
- On són les pedres grans? 
- Han desaparegut!
- Només hi ha sorra!

Al dia següent, tornem a observar els pots. Fem rotllana i observem què ha passat.

-L'aigua està neta!
- Transparent com l'aigua de beure!
- Han sortit les pedres grans!
- Perquè no hem tocat els pots
- Estan a sobre de la sorra!
- Alguna està una mica ensorrada!

Per acabar, deixem constància a la nostra llibreta d'investigadors!


ROQUES MAGMÀTIQUES

Fem un experiment amb espelmes per observar què passa amb les roques magmàtiques.

Al matí, hem encès una espelma i hem esperat a veure què passava. Abans formulem hipòtesis: Què penseu que passarà?

-s'apagarà!
-es desfarà...
-es farà petita...


A la tarda tornem a fer una rotllana i observem què ha passat.

- Ja no hi ha espelma!
- S'ha desfet!

I tota aquesta cera que ha caigut... com ha quedat?

- Freda!
- Dura!
- Ha fet una muntanya!




Deixem constància a la llibreta d'investigadors!


Voleu saber més sobre les Roques magmàtiques?

Les roques magmàtiques s'originen en refredar-se el magma de l'interior terrestre i solidificar-se.
Quan els magmes arriben a la superfície de la Terra i es refreden, les roques que en resulten s'anomenen volcàniques.

Mireu la imatge!


En aquest enllaç podreu veure com erupciona un volcà!

I, fixeu-vos! hi ha volcans que estan sota l’aigua!
Mireu aquest video: https://www.youtube.com/watch?v=8BZUtLg0f8w

ROQUES METAMÒRFIQUES

Fem un altre experiment, però aquesta vegada sobre les roques metamòrfiques. 

Les roques metamòrfiques es formen per transformacions d'altres roques que són sotmeses a altes pressions i/o temperatures sense arribar a fondre's.


Necessitem:

- Lacasitos
- Cereals
- Paper de plata
- Una planxa

Primer de tot, sobre el paper de plata hi posem cereals i lacasitos. Després, ho tapem amb una altra capa de paper de plata, ho aixafem bé i passem la planxa per sobre per donar molta escalfor.

Fem les nostres prediccions quan es planteja la pregunta:  Què penseu que passarà?

- es trencarà tot!
- es partiran per la meitat!
- es cremarà!
- els lacasitos es desfaran!
- i sortirà la xocolata que hi ha dins!
- quedarà tot enganxat!


Finalment, deixem refredar i observem què ha passat: S'ha quedat enganxat! Ha sortit una roca metamòrfica
Ho anotem  a la llibreta d'investigadors.




SORTIDA A MATARÓ

Organitzem una sortida a la platja del Callao de Mataró.
Com que estem treballant les roques i la sorra, aprofitem  per recollir una mostra de sorra d'aquesta platja per després observar-la a l'escola i comparar-la amb les altres sorres que tenim a l'aula. Ens ho hem passat d'allò més bé!







SORRA DE TOTA MENA



Una de les coses que hem après de les roques és que estan formades de partícules de minerals i que es poden trencar i esmicolar en parts més petites (pedres) o en sorra.


La sorra es crea per un procés natural dividint la roca finament, en partícules o grans. La composició de la sorra pot variar segons la roca local, fonts i condicions. La sorra és transportada pel vent i l'aigua i dipositada en forma de platges i dunes.


Fem una rotllana i observem imatges de llocs on podem trobar sorra: desert, volcà, muntanya, bosc, illa, platja... Escrivim els noms i ho pengem al mural.




Un altre dia, observem sorra de la platja de Mataró a través d'un microscopi. Ens ha agradat molt veure la sorra de tan a prop!


Per acabar, deixem constància del que hem observat a la llibreta d'investigadors.


EXPERIMENTEM AMB LA SORRA DEL PATI

Hem sortit al pati a experimentar amb la sorra.

Teníem diferents materials com: embuts, culleres, pots de diferents mides i formes, coladors, sedassos i aigua.

I si fem una bola de sorra i aigua? Què passarà si la deixem assecar durant tot un dia? La portem a la classe i l'endemà observem què ha passat.



VISITA DE L'EXPERT

Ha vingut el Marc, el pare de la Ivet Bonfill de la classe de la Rínxols d'Or. Ell es dedica professionalment a la construcció i ens ha explicat tot el procés per construir una casa i quins són els materials que fan servir. 

Li hem fet algunes preguntes que no sabíem:

- Com es fan les totxanes?
- Com es posa el sostre?
- I les portes i les finestres?

Ens ha agradat molt tot el que ens ha explicat i hem après molt! 

MOLTES GRÀCIES, MARC!!!


CICLE DE LES ROQUES i CLOENDA DE L'ITINERARI



No ens hem adonat i ja arribat l'hora de tancar l'itinerari de les roques!

L'últim dia, vam veure quin és el Cicle de les Roques i ens va semblar molt interessant!

Ens hem convertit en uns grans investigadors/es, ens hem divertit molt fent tots els experiments i hem après moltíssim. Però, sabrem respondre a la pregunta inicial de l'itinerari?

 D'on prové la pedra que fem servir per fer les cases, com la dels porquets?

- Dels rius
- Del fons del mar
- Dels volcans
- De la muntanya
- Del bosc
- De sota la terra


ESPEREM QUE US HAGI AGRADAT!!!

Comentaris