Quin embolic. Per què serveixen els sentits? I5C

 


QUIN EMBOLIC! PER QUÈ SERVEIXEN ELS SENTITS?

Iniciem nou Itinerari. Avui hem rebut un mail adreçat a nosaltres i no sabem què pot ser. Poder és una felicitació. O poder algú que vol saber alguna cosa. O poder ens volen demanar ajuda...  Quins nervis!

Per fi podem veure el mail, fem nous equips cooperatius i només tenim el càrrec del secretari que serà el que escriurà primer i posarà el nom i la data a les fitxes.



EQUIP REIS


EQUIP PASTÍS


EQUIP AVIÓ


EQUIP DELS LLITS ELÀSTICS


EQUIP ESTRELLA


En el mail, ens apareix aquest vídeo:



I el vam veure així:



I què creieu que li vam dir a la Lili? Doncs que sí, que l'ajudaríem. No ens perdríem mai una festa!


Per començar i saber què sabem i què no dels sentits, fem un Kahoot que ens encanta i a més a més ens serveix per saber quan hem après.

Mirem la cançó de la Dàmaris Gelabert "Els cinc sentits" per començar a familiaritzar-nos amb el nou vocabulari.


Anotem quis creiem que són els sentits utilitzant la tècnica cooperativa del full giratori (ho podeu veure al recull de tasques que us ha arribat a casa).


Escoltem també el conte del País dels cinc sentits per veure els òrgans que participen en la percepció dels sentits.


COM NOTEM EL GUST DE LES COSES? (EL GUST)

PISTA NÚMERO 1:


Què hi ha dins la caixa?


Toquem el que hi ha dins la caixa i a la rotllana intentem descobrir què hi ha: BLAT DE MORO O PANÍS PER FER CRISPETES.


Ara descobrirem què li passa al panís per transformar-se en crispeta. Primer fem crispetes. Les mengem, unes amb sucre i unes altres amb sal per saber si podem canviar el gust dels aliments. I fem una estadística per saber com ens han agradat més.




Per parlar dels diferents gustos hem de buscar informació de les papil·les gustatives. Aprenem que hi ha cinc gustos: Amarg, dolç, salat, àcid i Umami i cadascun es troba en una zona de la llengua.


Per tastar els diferents gustos tastem xocolata i suc de llimona i els posem sal i sucre. Per això portem de casa una cullera i un got.

En acabar preguntem: Es pot canviar el gust dels aliments? Com podem saber el gust d'un aliment sense tastar-lo? Doncs podem fer un experiment fent servir el suc d'haver bullit una col llombarda com a reactiu amb l'àcid.

Hem sentit a parlar molt de les papil·les gustatives, però ara ens les buscarem entre nosaltres.

Per acabar el sentit del gust, realitzem un producte que ens servirà per poder explicar allò que hem après. Primer relacionem la zona de la llengua amb el gust que percep. Després enganxem exemples d'aliments que tenen el gust en concret.

Per acabar mirem vídeos d'aliments que es fan malbé. 



L'OLOR ES VEU? (OLFACTE)

PISTA 2: QUÈ HI HA DINS DELS POTS?

La Lili ens porta la segona pista. Són quatre pots amb uns forats i haurem d'endevinar què hi ha a dins.

Avui ens n'ha portat molts més. Recordem el que vam olorar ahir?

Mirem un vídeo per saber què passa dins del nostre cos quan olorem:



Per acabar, farem un producte que puguem olorar. Farem una colònia! Primer olorem si ens agrada més l'olor que fa l'espígol i la farigola, després ens dividim en dos grups. Traiem les fulles de les dues herbes aromàtiques i les barregem amb alcohol. Al cap d'uns dies la colem i la posem en unes ampolles llestes per dur a casa!




ELS DITS PODEN MIRAR? (EL TACTE)

PISTA 3: QUÈ HI HA DINS LES CAIXES?

La Lili ens ha deixat una altra pista perquè descobrim on se celebrarà el seu aniversari. Són caixes numerades i haurem de tocar per tal de saber què hi ha a dins. Ho anotem a la fitxa fent servir el full giratori:








Fem una reflexió de per què serveix el tacte a la rotllana i molts diem que per agafar coses.

Mirem un vídeo per si allò que hem dit és correcte o no.



En rotllana ens preguntem COM POT LLEGIR LA GENT CEGA? I portem a l'aula un llibre escrit amb Braille per poder-ho experimentar:

També escrivim el nostre nom amb l'alfabet Braille.

Quins tactes hi ha? Per saber-ho fem un circuit sensorial:

El producte d'aquest sentit serà un panell tàctil on cada equip treballarà un tacte diferent.






PODEM ESCOLTAR AMB ELS ULLS? (OÏDA)

PISTA 4: QUÈ SONA?

La Lili ens porta nova pista!! És un vídeo que només podem escolta, fent servir l'oïda descobrim el que sona.




Amb equips cooperatius anem anotant el que creiem que escoltem. Després ho corregim entre tots i totes.

Si ens faltés aquest sentit, com es podrien comunicar amb nosaltres? És a dir, com podem parlar amb una persona que no hi sent?

Anem-ho a descobrir:






Doncs sí, ens comuniquem amb les mans.

Per saber com es propaga el so, fem un estetoscopi i descobrim que el so passa pel tub fins als altaveus que són els embuts. Mireu, mireu!


COM PODEM LLEGIR UN LLIBRE AMB ELS ULLS TAPATS? (LA VISTA)


PISTA 5: QUÈ PODEN SER AQUESTES FOTOGRAFIES?

L'última pista! Són cinc imatges, les observem i diem què ens sembla que són. Més tard ho corregim entre tots.

Mirem vídeos d'efectes òptics i en creem nosaltres. Amb els ipads fem servir el photo booth per fer fotos distorsionades.

Mirem vídeos de gossos pigall, dels sentits que fan servir les persones cegues per desenvolupar-se en el seu dia a dia. Ara, per parelles guiem al company i a les companyes per l'aula i que no es topin amb res.

Per acabar, pensem com construir un joc per a persones cegues.


FASE FINAL


Tornem a fer el Kahoot per adonar-nos de què hem après. Tornem a contestar les mateixes preguntes que al principi.







Un portaveu de cada grup explica als companys i companyes on han deduït que aniria la Lili el dia del seu aniversari:

Fem un vídeo per explicar a la Lili a través de cada sentit, a on creiem que serà la seva festa d'aniversari.


Ja està! Hem treballat força i ja hem pogut resoldre l'enigma. Ara ja podem acabar de valorar el pla d'equip a veure en què podem millorar i què estem fent bé.




Un cop vam haver enviat els vídeos a la Lili, ella ens va respondre. Vam endevinar el lloc o no?






























Comentaris