PODRÍEM TENIR UN PINGÜÍ A CASA?
Per fer sortir les idees prèvies fem un kahoot que ens permetrà posar en dubte o no allò que sabem sobre els pingüins.
Com que hem de fer d'investigadores i investigadores, busquem informació de fora de l'escola i l'expliquem a les nostres companyes i companys:
Què en sabem del cos dels pingüins? Fem un dibuix per expressar-ho i anotem les parts del cos que creiem que tenen i al final de l'Itinerari ho tornarem a fer per comparar i veure quantes coses hem après.
Per buscar informació mirem tots junts un vídeo on se'ns ofereix informació sobre el cos dels pingüins. Hem d'estar ben atents, perquè els portaveus sortiran a dir les parts del cos dels pingüins que han escoltat.
Mirem un vídeo on veiem que els pingüins petits no s'assemblen als adults. En aquest podem veure que els pollets estan recoberts de PLOMISSOL i els adults de PLOMES.
QUIN TIPUS DE PINGÜÍ PESA MÉS I QUIN PESA MENYS? PER QUÈ ALGUNS PINGÜINS SÓN MÉS GRANS QUE ALTRES?
Contestem les idees prèvies amb el FOLI GIRATORI i els portaveus expliquen el que han contestat.
En parlem i arribem a la conclusió que no sabem contestar la pregunta. Mirem una pàgina del Wix que ens permet trobar informació d'unes quantes espècies de pingüins. Un cop hàgim mirat la informació tenim una tasca molt clara: SABER QUIN ÉS EL PINGÜÍ MÉS ALT I EL MÉS BAIX.
Després de veure les espècies de pingüí que hi ha, les ubiquem en un mapa. Parlem de la terra, busquem països que coneixem, on vivim nosaltres, on està l'escola...
Per comparar-nos amb els pingüins i saber fins a on ens arribarien o saber si són més alts ells o nosaltres ens posem al seu costat.
Ara anem a l'aula i amb l'equip cooperatiu i amb la tècnica del FOLI GIRATORI fem memòria de les espècies. Els portaveus surten a llegir els resultats.
Ara que ja som uns experts en les espècies de pingüins, votem entre tots el pingüí que més ens agrada i que representarem amb una maqueta individual.
Sí, hem escollit el PINGÜÍ EMPERADOR!
Mirem un vídeo on ens expliquen com s'han adaptat al fred i com és que són tan bons nedadors.
TOTS ELS PINGÜINS VIUEN JUNTS?
Omplim la Carpeta d'Aprenentatge contestant a aquestes dues preguntes:
- Quines són les parts del cos dels pingüins?
- On viuen els pingüins?
2.1.1 Com és el pingüí per dins? (esquelet i òrgans)
Primer de tot dibuixem individualment què creiem que hi ha dins el cos d'un pingüí.
necessitarem per fer la maqueta. A continuació fem la maqueta:
EQUIP BEC
EQUIP PATATA
EQUIP VELLA QUARESMA
2.2.2 Com neixen els pingüins?
Mirem un altre cop vídeos que ens expliquen la reproducció dels pingüins. Veiem que són OVÍPARS, i neixen d'ous. Els pingüins emperadors han de fer el traspàs de l'ou de les mares als pares per tal que aquesta vagi a buscar menjar. Ho han de fer de tal manera que l'ou no toqui a terra. Nosaltres també ho provem.
En acabar, omplim la Carpeta d'Aprenentatge.
On viuen els pingüins?
Ja sabem on viuen els pingüins, avui descobrirem quin és el pingüí que viu més lluny i el que viu més a prop. Per fer-ho projectem un mapa del món a la pissarra i amb fils mesurem la distància des de Caldes fins al país de cada espècie.
Ens queda així:
I veiem que les distàncies més curtes són Caldes-Xile-Argentina i la més llarga Caldes-Nova Zelanda.
Sempre viuen al mateix lloc?
Amb els ipads i l'app Googel Earth, mirem on estan situades les colònies de pingüins. Amb les blue bots fem un joc on el pingüí emperador ha d'arribar al menjar sense passar per sobre els depredadors.
Què necessiten els pingüins del medi on viuen?
Mirem un vídeo de l'alimentació dels pingüins i en parlem a la rotllana.
Qui són els seus depredadors? Quines coses suposen un perill per ells?
Parlem dels depredadors, alguns ja els coneixem: TAURÓ, FOCA LLEOPARD, ORCA, GAVINA I COLOM DE MAR. Mirem un vídeo i en fem un llistat.
Ens pesem i mirem si pesem més o menys que els diferents depredadors.
Què podríem fer per ajudar-los que no s’extingeixin?
Anem a la sala d'informàtica i busquem informació sobre el pingüí emperador, ja que haurem de recrear el seu hàbitat ideal per tal que no s'extingeixi. Ho escrivim en una pàgina de l'ordinador i ho imprimim per portar-ho a l'aula.
EQUIP PATATES
Tornem a fer el dibuix del cos del pingüí i a escriure les seves parts i el Kahoot amb les preguntes inicials per adonar-nos de què hem après des de l'inici de l'Itinerari.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada