QUÈ FARIES SI ET TROBESSIS UN PINGÜI A CASA? I5A

 

 




PODRÍEM TENIR UN PINGÜÍ A CASA?


Avui hem rebut un vídeo de l'Steve, un veterinari que viu en un lloc molt llunyà i fred. Ens he fet una consulta ben particular, la voleu escoltar? Hem dit fins i tot el que ens sembla que li podem contestar.

Per saber si tot el que creiem és cert i per conèixer informació nova tornarem a reunir-nos en equips cooperatius i aquesta vegada tindrem un altre càrrec. 




Per saber si anem fent bé les nostres tasques dins l'equip, tenim un Pla d'equip que ens ajudarà a continuar treballant o a millorar aquells aspectes que ho requerexin. Així doncs, l'equip cooperatiu avaluarà això en tres moments de l'Itinerari:


Per fer sortir les idees prèvies fem un kahoot que ens permetrà posar en dubte o no allò que sabem.

Com que hem de fer d'investigadores i investigadores, busquem informació de fora de l'escola i l'expliquem a les nostres companyes i companys.

COM ÉS EL PINGÜÍ PER FORA?

Què en sabem del cos dels pingüins? Fem un dibuix per expressar-ho i anotem les parts del cos que creiem que tenen i al final de l'Itinerari ho tornarem a fer per comparar i veure quantes coses hem après.



Per buscar informació mirem tots junts un vídeo on se'ns ofereix informació sobre el cos dels pingüins. Hem d'estar ben atents, perquè els portaveus sortiran a dir les parts del cos dels pingüins que han escoltat.



I sortim a la pissarra a escriure com s'anomenen les parts del cos.






ELS PINGÜINS AMB QUIN ABRIC NEIXEN?

Mirem un vídeo on veiem que els pingüins petits no s'assemblen als adults. En aquest podem veure que els pollets estan recoberts de PLOMISSOL i els adults de PLOMES.


QUIN TIPUS DE PINGÜÍ PESA MÉS I QUIN PESA MENYS? PER QUÈ ALGUNS PINGÜINS SÓN MÉS GRANS QUE ALTRES?

Contestem les idees prèvies amb el FOLI GIRATORI i els portaveus expliquen el que han contestat:


En parlem i arribem a la conclusió que no ho sabem segur. Mirem una pàgina del Wix que ens permet trobar informació d'unes quantes espècies de pingüins. Un cop hàgim mirat la informació tenim una tasca molt clara: SABER QUIN ÉS EL PINGÜÍ MÉS ALT I EL MÉS BAIX.

Després de veure les espècies de pingüí que hi ha les ubiquem en un mapa. Parlem de la terra, busquem països que coneixem, on vivim nosaltres, on està l'escola...

Per comparar-nos amb els pingüins i saber fins a on ens arribarien o saber si són més alts ells o nosaltres anem cap al mural dels pingüins i ens comparem.


Ara anem a l'aula i amb l'equip cooperatiu i amb la tècnica del FOLI GIRATORI fem memòria de les espècies. Els portaveus surten a llegir els resultats.

Ara que ja som uns experts en les espècies de pingüins, votem entre tots el pingüí que més ens agrada i que representarem amb una maqueta individual.

Sí, hem escollit el PINGÜÍ SALTA-ROQUES!


Fem una Base d'Orientació perquè ens surti perfecte i en el cas que ens descuidem alguna cosa sapiguem què és i ho puguem millorar.

Un cop feta la Base d'Orientació ja podem fer el nostre pingüí salta-roques:









COM S’ADAPTA EL SEU COS AL MEDI ON VIUEN? PER QUÈ TENEN POTES I ALETES?


Mirem un vídeo on ens expliquen com s'han adaptat al fred i com és que són tan bons nedadors.


TOTS ELS PINGÜINS VIUEN JUNTS?


Omplim la Carpeta d'Aprenentatge contestant a aquestes dues preguntes:

  • Quines són les parts del cos dels pingüins?
  • On viuen els pingüins?

2.1.1 Com és el pingüí per dins? (esquelet i òrgans)


Avui ens imaginem què tenen els pingüins dins del seu cos. Pensem en quin recorregut faria un peix si un pingüí se'l menja, des que entra al cos del pingüí fins que surt.
Primer de tot escrivim amb la tècnica del foli giratori què creiem que hi ha dins el cos d'un pingüí i els portaveus surten a explicar-ho. Individualment, dibuixem el que pot tenir un pingüí per dins.



Un cop les hem fet individuals, mirem uns vídeos explicatius i en parlem a la rotllana. En equips cooperatius en fem un amb tot allò que hem après. Darrere escrivim els materials que

necessitarem per fer la maqueta. A continuació fem la maqueta:






Un cop la tenim feta, l'expliquem als companys: 









Un cop les tenim fetes repassem el que vam aprendre abans de fer-les i rectifiquem allò que cal. 

Tornem a omplir el Pla d'Equip per avaluar entre nosaltres les tasques dels membres de l'equip.



2.1.2 Què mengen els pingüins?

Mirem el vídeo per aprendre què mengen els pingüins.


En parlem a la rotllana, ja els coneixíem tots (GAMBES, CALAMARS I PEIX), però busquem informació de què és el KRILL.


2.2.2 Com neixen els pingüins?


Mirem un altre cop vídeos que ens expliquen la reproducció dels pingüins. Veiem que són OVÍPARS, i neixen d'ous. Els pingüins emperadors han de fer el traspàs de l'ou de les mares als pares per tal que aquesta vagi a buscar menjar. Ho han de fer de tal manera que l'ou no toqui a terra. Nosaltres també ho provem:







En acabar, omplim la Carpeta d'Aprenentatge.


On viuen els pingüins?

Ja sabem on viuen els pingüins, avui descobrirem quin és el pingüí que viu més lluny i el que viu més a prop. Per fer-ho projectem un mapa del món a la pissarra i amb fils mesurem la distància des de Caldes fins al país de cada espècie.




Sempre viuen al mateix lloc?


Amb els ipads i l'app Googel Earth, mirem on estan situats dins el globus terraqüi els països on viuen els pingüins. Amb les blue bots fem un joc on el pingüí salta-roques, ha d'arribar al menjar sense passar per sobre els depredadors.







Què necessiten els pingüins del medi on viuen?


Mirem un vídeo de l'alimentació dels pingüins i en parlem a la rotllana.


Qui són els seus depredadors? Quines coses suposen un perill per ells?


Parlem dels depredadors, alguns ja els coneixem: TAURÓ, FOCA LLEOPARD, ORCA, GAVINA I PETRELL. Mirem un vídeo i en fem un llistat. 


Ens pesem i mirem si pesem més o menys que els diferents depredadors.



Què podríem fer per ajudar-los que no s’extingeixin?

Anem a la sala d'informàtica i busquem informació sobre el pingüí emperador, ja que haurem de recrear el seu hàbitat ideal per tal que no s'extingeixin.





Amb tota la informació que hem trobat fem la Base d'Orientació per poder fer bé la maqueta de l'hàbitat del pingüí salta-roques. 



La dibuixem per després poder-nos repartir el material que portarem de casa i la farem tots junts. La vam fer i un cop feta, repassem si no ens hem deixat res seguint la Base d'Orientació i refem el que cal.


















Responem a l'Steve tenint el copte tot el que hem après:












Podriem tenir un pingüí a casa?

                                                                        

Per acabar, responem a la Carpeta d'Aprenentatge qui són els enemics dels pingüins i escrivim si podem tenir un pingüí a casa i per què.


Tornem a fer el dibuix del cos del pingüí i a escriure les seves parts i el Kahoot amb les preguntes inicials per adonar-nos de què hem après des de l'inici de l'Itinerari.


I ja hem acabat l'Itinerari PODRÍEM TENIR UN PINGÜÍ A CASA NOSTRA? L'hem gaudit moltíssim i hem après molt sobre l'hàbitat dels éssers vius.


Comentaris