El projecte va començar amb la creació de grups cooperatius, en els quals cada membre va assumir un rol específic. Després d’establir les responsabilitats, cada equip va escollir un nom i va dissenyar una portada per al seu dossier de grup, on es van anar recollint totes les activitats i materials del projecte.
A continuació, l’alumnat va visualitzar vídeos sobre paisatges de Catalunya per aprendre a reconèixer els tres tipus principals: muntanya, plana i costa. A partir d’aquests vídeos, van omplir fitxes de comprensió i van identificar els elements naturals propis de cada paisatge. Posteriorment, van realitzar dibuixos representant cadascun dels tres tipus, incorporant-hi els elements característics observats.
També van estudiar el riu, les seves parts i el seu recorregut. Aquesta part teòrica es va treballar amb un vídeo explicatiu i, seguidament, van completar una fitxa cooperativa utilitzant la tècnica del llapis al mig, que van compartir després en una posada en comú.
Un cop consolidats els coneixements sobre els paisatges, es van introduir en el concepte d’ecosistema. Es van preguntar quins elements són essencials per fer possible la vida als diferents paisatges, i van descobrir que aquests són el sol, la terra, l’aigua i l’aire.
A més, van aprendre a classificar els éssers vius segons el seu tipus d’alimentació a través de vídeos i activitats en grup. Van identificar tres grans categories —productors, consumidors i descomponedors— i van practicar la creació de cadenes alimentàries per representar les relacions dins dels ecosistemes.
Com a part de la investigació, van analitzar l’ecosistema dels porcs senglars i van reflexionar sobre les causes que expliquen la seva presència creixent en zones urbanes.
Finalment, com a producte final del projecte, cada grup va crear una maqueta d’un ecosistema amb una capsa de sabates i plastilina. En aquesta, van organitzar els elements del medi físic i els éssers vius corresponents, tenint en compte les cadenes alimentàries i les interrelacions que fan possible l’equilibri dins de l’ecosistema.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada